Problemy wychowania w czasach cyfrowych

Projekt "Nowoczesny i skuteczny elbląski nauczyciel"

W dniach 9-10 kwietnia 2018 roku Instytut Pedagogiczno-Językowy Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Elblągu gościł po raz kolejny prof. dr hab. Jacek Pyżalski, który poprowadził ostatni cykl wykładów w ramach projektu "Nowoczesny i skuteczny elbląski nauczyciel", realizowanego pod patronatem Prezydenta Miasta Elbląga Witolda Wróblewskiego.

 

Podczas dwudniowych spotkań z nauczycielami, pedagogami i psychologami elbląskich placówek oświatowych rozpatrywano zagadnienia związane z bieżącymi wyzwaniami pracy we współczesnej szkole. Tym razem były to problemy wychowania w czasach cyfrowych. Prof. Jacek Pyżalski – jak zawsze zajmująco – opowiadał o mieszanych emocjach i sprzecznych przekonaniach, związanych z obecnością i aktywnością młodych ludzi w Internecie, wskazując na fakt, iż podobnie reagowano na inne przełomowe wynalazki w dziejach ludzkości. Niepokoje dorosłych: rodziców i pedagogów wydają się oscylować wokół pytań, które zadał sobie także prof. Pyżalski: czy młodzi użytkownicy Internetu są w stanie poszerzać w sieci wiedzę, nawiązywać satysfakcjonujące kontakty, rozwijać empatię, kreatywność, stawać się bardziej aktywnymi i zdrowszymi? Okazuje się, iż wszystko zależy od tego, w jaki sposób wykorzystywane są nowoczesne technologie. Według najnowszych badań 60% młodych ludzi wykorzystuje je w sposób zrównoważony i nie stanowiący zagrożenia, a 20% z nich w celach samorozwojowych oraz pomocy innym. Czyżby dorośli demonizowali Internet, koncentrując się jedynie na zagrożeniach z nim związanych? Wiele wskazuje na to, iż mamy nikłe pojęcie o tym, co w rzeczywistości robi młodzież w sieci. Często ignorujemy przy tym fakt, że Internet mógłby stać się w naszych rękach - wymagałoby to mądrego i przemyślanego podejścia oraz przejęcia inicjatywy - świetnym narzędziem wychowawczym i edukacyjnym.

 

dr hab. Jacek Pyżalski - profesor Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, adiunkt w Zakładzie Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych, uczestnik i koordynator ok. 60 krajowych i międzynarodowych projektów badawczych, autor licznych publikacji naukowych i popularno-naukowych (min. pierwszej monografii na rynku polskim dotyczącej agresji elektronicznej „Agresja elektroniczna wśród dzieci i młodzieży” (GWP, Sopot 2011) oraz książki „Agresja elektroniczna i cyberbullying jako nowe ryzykowne zachowania młodzieży” (Impuls, 2012)) , trener w obszarze komunikowania i trudnych zachowań oraz ekspert w zakresie edukacji medialnej.


Data publikacji: 10 kwietnia 2018


Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Elblągu

Galerie zdjęć

wszystkie galerie