V Zjazd Akademii Dziecięcej 2018/2019


W minioną sobotę (23 luty br.) odbył się V zjazd inaugurujący semestr letni Akademii Dziecięcej 2018/19. Lutowe spotkanie otworzyło przed młodymi studentami drzwi do trzech różnych światów. Za pierwszymi kryła się niesamowita podróż do odległej Afryki, z jej bogactwem zwierząt i odmienna od naszej różnorodnością kulturową.  Drzwi drugie prowadziły do jakże magicznej dziedziny nauki jaką jest fizyka, natomiast drzwi trzecie otworzyły przed młodzieżą możliwości samodzielnego przygotowania i prowadzenia niezwykle przydatnej prezentacji multimedialnej.

Głównym tematem poprowadzonego przez mgr Lidię Nawrocką wykładu pt.: "W poszukiwaniu wielkiej piątki" była fauna Republiki Kenii. Dzieci miały możliwość poznania  bogactwa świata zwierząt największych parków narodowych i rezerwatów przyrody zlokalizowanych na terenie afrykańskiej sawanny. W trakcie "medialnej podróży" do Afryki poznały one 5 najniebezpieczniejszych zwierząt zwanych "wielką piątka". Ponadto, studentom przybliżono zwyczaje kulturowe Masajów, słówka w języku suahili oraz codzienne życie mieszkańców afrykańskiej grupy etnicznej jaką są Masajowie.

„Magia Fizyki” – w ramach warsztatów młodzi studenci mogli bawić się zjawiskami fizycznymi na specjalnie przygotowanych stanowiskach eksperymentalnych. Młodzi studenci wytwarzali płomień za pomocą wyładowań elektrycznych w cewce Ruhmkorffa, obserwowali dziwne właściwości niepokornego bączka jak również próbowali zbierać złudne monety i zwierzątka. Uczestnicy mogli bez większych problemów naładować elektrycznie swoje ciała za pomocą generatora wysokich napięć a następnie strzelać piorunami w innych uczestników. Kolejne stanowisko to prawdziwe wyzwanie dla najsilniejszych studentów, ponieważ musieli zmierzyć się z zadaniem rozłączenia półkul magdeburskich. Nie zabrakło akcentów artystycznych. Studenci mogli wykonywać ulubione utwory muzyczne w towarzystwie skaczących płomieni.

 

Podczas zjazdu odbyły się również laboratoria komputerowe z przygotowania i prowadzenia prezentacji multimedialnych. Zajęcia odbyły się w czterech licznych grupach. Młodzi - studentki i studenci Akademii Dziecięcej, najpierw z uwagą wysłuchali zasad przygotowania i sposobu prowadzenia prezentacji. Po takim wstępie, początkowo niepewnie a później z zapałem, samodzielnie (przy niewielkiej pomocy technicznej) przygotowywali prezentacje na komputerach. Tematyka prezentacji związana była z indywidualnymi zainteresowaniami. Przygotowanie prezentacji na komputerach było pierwszym etapem laboratoriów. Drugi natomiast dotyczył samodzielnego wystąpienia przed grupą i opowiedzenia o swoich zainteresowaniach z wykorzystaniem przygotowanej prezentacji. Początkowo adepci Akademii Dziecięcej z obawą i nieśmiałością odnosili się do wystąpienia publicznego. Jednak gdy pojawił się pierwszy śmiałek, reszta dzieci równie chętnie zaczęła występować.

 

 

Akademia na YouTube